Doorontwikkeling I&CT, Functioneel Beheer en Digitale Weerbaarheid
De digitale transformatie binnen de gemeente Noordenveld vraagt om een toekomstbestendige I&CT-organisatie die niet alleen technisch adequaat is, maar ook strategisch meebeweegt met maatschappelijke en bestuurlijke ontwikkelingen. In 2025 ligt de focus op de doorontwikkeling van het team I&CT, waarbij samenwerking, professionalisering en integraliteit centraal staan.
Doorontwikkeling I&CT
Het team I&CT ontwikkelt zich van een uitvoerende dienst naar een strategische partner binnen de organisatie. De rollen van changemanager, portfoliomanager en strategisch adviseurs (ICT en Informatievoorziening) in nauwe samenwerking met de CISO/PO zijn gebundeld in de i-commissie, die integraal advies en beleid ontwikkelt op het gebied van digitalisering, informatiebeveiliging en innovatie. Binnen het team worden ontwikkelroutes actief ondersteund: van servicedeskmedewerker naar functioneel beheerder, van functioneel beheerder naar consulent, en van systeembeheerder naar architect of specialist. Deze routes dragen bij aan duurzame inzetbaarheid en kennisborging.
In 2025 wordt ingezet op:
- Versterking van de regie op informatievoorziening en applicatiebeheer.
- Professionalisering van projectmatig werken binnen I&CT.
- Versterking van samenwerking tussen functioneel beheer, informatiebeheer en geo-informatie.
- Doorontwikkeling van Microsoft 365 als samenwerkingsplatform.
Visie op Functioneel Beheer
Functioneel beheer is een cruciale schakel tussen techniek en gebruik. De gemeente Noordenveld kiest voor een volwassen en centraal aangestuurde inrichting van functioneel beheer, met duidelijke rollen, verantwoordelijkheden en ontwikkelpaden. Functioneel beheerders werken nauw samen met consulenten en strategisch adviseurs om verstoringen, vernieuwingen en gebruikersvragen integraal te benaderen. De visie is gericht op:
- Eenduidige sturing en positionering van functioneel beheer binnen de organisatie.
- Versterking van de rol als regisseur van informatievoorziening.
- Verbreding van de ontwikkelroute binnen het team I&CT.
- Versterking van de samenwerking met informatiebeheer en privacy.
Informatiehuishouding
Een goede informatiehuishouding is randvoorwaardelijk voor transparantie, dienstverlening en besluitvorming. In 2025-2026-2027 wordt verder gewerkt aan:
- Aanscherpen van beleid.
- Inrichten van een Strategisch Informatiebeheer Overleg (SIO).
- Verdere digitalisering van informatiestromen en voorbereiding op de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv).
- Vindbaarheid en toegankelijkheid van informatie, zowel digitaal als analoog.
- Inrichting van Woo-categorieën en geheimhoudingsregister in NotuBiz.
- Doorontwikkeling van het Woo-proces en publicatie op intranet.
- Inrichten van het Pré-depot en aanhaken aan het Drentse e-Depot bij het Drents Archief.
Digitale weerbaarheid (Informatiebeveiliging en Privacybescherming)
Digitale weerbaarheid is een strategisch thema dat raakt aan de continuïteit van dienstverlening, bescherming van persoonsgegevens en het vertrouwen in de overheid. Informatiebeveiliging en privacybescherming zijn steeds belangrijker in onze dagelijkse gang van zaken en klinken door in al onze werkzaamheden. Dagelijks kunnen we in de krant lezen dat er gegevens, vaak persoonsgegevens, op straat liggen of dat organisaties dagen- en soms wekenlang niet is staat zijn om het normale niveau van dienstverlening te borgen. Gemeenten worden geconfronteerd met een steeds complexer dreigingslandschap, waarin ransomware-aanvallen, ketenafhankelijkheden en kwetsbaarheden in systemen en processen toenemen. De invoering van de NIS2-richtlijn onderstreept de urgentie om als gemeente structureel ‘in control’ te zijn op het gebied van informatiebeveiliging en digitale weerbaarheid.
Waar voorheen de nadruk lag op bewustwording en reactieve maatregelen, zetten we nu in op een integrale en toekomstbestendige aanpak. De menselijke factor blijft een belangrijk aandachtspunt, maar we verbreden onze focus naar structurele versterking van processen, systemen en organisatie. Binnen onze organisatie zien we risico’s op meerdere niveaus: uitval van dienstverlening, verlies van vertrouwelijke gegevens, reputatieschade en niet-naleving van wet- en regelgeving.
In 2025 en 2026 ligt de focus op:
- Structurele integratie van informatiebeveiliging in de bedrijfsvoering.
- Versterking van ketenverantwoordelijkheid en digitale weerbaarheid.
- Voorbereiding op de Cyberbeveiligingswet (NIS2) en implementatie van aanvullende maatregelen
- Versterking van het cyberbewustzijn onder medewerkers via gerichte trainingen en communicatie.
- Uitvoering van het informatiebeveiligingsplan 2024–2025.
- Voorbereiding op de Cyberbeveiligingswet (NIS2).
- Versterking van het privacybewustzijn onder medewerkers.
- Planmatige uitvoering van het verbeterplan AVG, inclusief monitoring en evaluatie.
- Versterking van Business Continuity Management (BCM), met nadruk op oefeningen en scenario planning.
- Doorontwikkeling van het informatiebeveiligingsplan richting 2027, met aandacht voor governance en risicobeheersing.