Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
Doel: de gemeente Noordenveld maakt deel uit van de gemeenschappelijke regeling (GR) Veiligheidsregio Drenthe (VRD). Deze GR is een wettelijke verplichting op basis van de Wet veiligheidsregio’s. De 12 Drentse gemeenten financieren gezamenlijk voor een groot deel de veiligheidsregio Drenthe. Naast de 12 Drentse gemeentelijke bijdragen wordt de VRD voor een (klein) deel gefinancierd vanuit een Brede Doeluitkering (BDUR) van het Rijk. De VRD behartigt de belangen van de Drentse gemeenten op het terrein van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening in de regio. Daarnaast heeft de VRD de zorg voor een adequate samenwerking met de gemeenschappelijke meldkamer Noord Nederland. Ook is de VRD verantwoordelijk voor de gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Vestigingsplaats: Assen.
Betrokken: alle 12 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid: het bestuur van de VRD is verantwoordelijk voor de brandweerzorg en rampen- en crisisbeheersing in Drenthe. Het algemeen bestuur bestaat uit alle Drentse burgemeesters. Een afvaardiging vanuit het algemeen bestuur vormt het dagelijks bestuur. Het veiligheidsbestuur wordt geadviseerd door het Directieoverleg Veiligheid. Hierin zitten de verantwoordelijke managers van de politie, GHOR en regionale brandweer, onder voorzitterschap van de coördinerende gemeentesecretaris.
Financieel belang: de gemeentelijke bijdrage is gekoppeld aan het component dat de gemeente via het gemeentefonds ontvangt voor brandweerzorg. De huidige rijksbijdrage uit het gemeentefonds wordt gezien als een weerspiegeling van de daadwerkelijke kosten van gemeenten voor de brandweer en rampenbestrijding. Concreet betekent dit dat elke gemeente een gelijk aandeel aan inkomsten uit het gemeentefonds jaarlijks afdraagt aan de VRD. De bijdrage van de gemeente Noordenveld aan de VRD bedraagt voor 2026 € 1.998.648.
Risico’s : Als mogelijke risico’s worden door de VRD genoemd zoals de toekomstige rechtspositie van de brandweervrijwilligers (dit kan meer gaan kosten), stijgende kosten in de aanschaf van het materieel van de brandweer (door voortschrijdende technische ontwikkelingen en veranderde wet- en regelgeving stijgen de kosten van het te vervangen materieel van de brandweer), en stijgende kosten van het opleiden van een brandweermedewerker, digitale verstoring en een waarschijnlijke verhoging van de ongevallenverzekering voor de medewerkers van de VRD.
De VRD heeft de algemene reserve verlaagd naar 2,5%. Het ongedekte deel van de risico's van de VRD, welke in 2026 wordt geraamd op in totaal € 4.800.000 moet bij de gemeenten in hun eigen weerstandscapaciteit worden verwerkt. Dit betekent voor Noordenveld een bedrag ad € 281.597 voor 2026. Dit bedrag moet worden meegenomen in de risicoparagraaf van de begroting 2026 en legt beslag op de algemene reserves.
Ontwikkelingen : Alle ontwikkelingen rondom data- en informatiemanagement, klimaatadaptatie, duurzaamheid, weerbare samenleving en de energietransitie hebben gevolgen voor de taakuitvoering van de VRD. De enorme ontwikkelingen vragen nieuwe inzichten en nieuwe kennis op deze dossier. Denk hierbij aan: droogte en hitte op evenementenadvisering, de ontwikkelingen rondom zonneweides, waterstofproductie en- transport, zorgcontinuïteit en natuurbrandbeheersing. De VRD versterkt de samenwerking met het Rijk op het gebied van crisisbeheersing en de VRD wil tijdig en proactief mee ontwikkelen op de landelijke ontwikkelingen die spelen op dit thema.
De VRD blijft verder inzetten op het paraat houden van onze brandweer in de toekomst. Het wordt steeds lastiger en duurder om brandweervrijwilligers te vinden en (langdurig) te binden. Er wordt gekeken op welke wijze de brandweer in de toekomst in Drenthe kan worden georganiseerd.
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Drenthe
Doel: binnen het programma Zorg en Welzijn valt GGD Drenthe onder de Openbare gezondheidszorg. De GGD is voor de 12 Drentse gemeenten de uitvoeringsorganisatie voor de publieke gezondheid. Zij voert de taken uit zoals vastgelegd in de Wet Publieke Gezondheid (WPG). Daarnaast adviseert en ondersteunt zij gemeenten bij het maken en uitvoeren van het lokale gezondheidsbeleid. Dit alles wordt bekostigd door een jaarlijkse bijdrage van de deelnemers.
Vestigingsplaats: Assen.
Betrokken: de 12 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid: een collegelid is lid van het algemeen bestuur.
Financieel belang : jaarlijkse bijdrage voor de uitvoering van het wettelijk vastgelegde basispakket, op basis van een vastgestelde begroting. Het totaal te financieren bedrag voor de basistaken en programma jeugd bedraagt voor 2026 € 1.531.187. Ten opzichte van 2025 gaat het totaal te financieren bedrag omhoog met € 125.000. Het tekort is aangevraagd bij de perspectiefnota 2026. De stijging wordt veroorzaakt door de indexering van de loon- en prijscompensatie, kosten jeugdgezondheidszorg Oekraïne, kwaliteitseisen kinderopvang, Elektronisch voorschrijfsysteem en een adviseur gezonde leefomgeving.
Risico’s : niet van toepassing.
Ontwikkelingen: In 2026 zet GGD Drenthe in op een heroriëntatie van haar beleid, gedreven door financiële druk en maatschappelijke uitdagingen. De GGD zal meer focus aanbrengen in haar taken en strategische koers. Ze richt zich op activiteiten die vanuit het perspectief van publieke gezondheid maximaal bijdragen aan de gezondheid van de inwoners van Noordenveld. Dit gebeurt onder het motto: ‘van ziekte en zorg naar gezondheid en veerkracht’. Naast de basistaken zal de GGD zich vooral inzetten op de thema’s Kansrijke Start, Mentale Gezondheid en Milieu en Gezondheid.
Recreatieschap Drenthe
Doel: Het instrument die de deelnemende gemeenten inzetten om snel, effectief, daadkrachtig en succesvol de toegevoegde waarde van de recreatief-toeristische sector te vergroten en de onderlinge samenwerking is een voorwaarde om tot effectief beleid en uitvoering te komen.
Vestigingsplaats: Dwingeloo
Betrokken: alle 12 Drentse gemeenten en de gemeente Ooststellingwerf.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid: een collegelid is lid van het algemeen dagelijks bestuur.
Financieel belang : De jaarlijkse bijdrage op basis van de begroting. De gevraagde bijdrage van de gemeente Noordenveld is, conform de begroting 2025 van het Recreatieschap Drenthe, in totaal
€83.318,- voor 2026 (exploitatiekosten € 69.638,- plus een bijdrage voor het fonds recreatie en toerisme € 13.680,-), ten opzichte van € 90.268,- in 2025. Deze bijdrage kan worden gedekt uit het reguliere begrotingsbudget.
Risico’s : niet van toepassing.
Ontwikkelingen : In 2026 wordt met de reguliere werkzaamheden en projecten kennisuitwisseling gestimuleerd, verbeteren van contacten en ontwikkelen van beleid. Dragen zorg voor dat de toeristische infrastructuur goed blijft en nemen deel aan projecten en beheren het fonds voor Recreatie en Toerisme. Het doel van het Recreatieschap is om kansen te creëren voor onze opdrachtgevers, ondernemers ondersteunen en zorgen voor een toegankelijke en aantrekkelijke
omgeving voor recreanten en toeristen.
Gemeenschappelijke regeling inzake aanleg, instandhouding, beheer en onderhoud van systemen voor de individuele behandeling van afvalwater (IBA's)
Doel: aanleg, instandhouding, beheer en onderhoud van systemen voor de individuele behandeling van afvalwater.
Vestigingsplaats: niet van toepassing.
Betrokken: Noordenveld en waterschap Noorderzijlvest.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid: niet van toepassing.
Financieel belang : de bijdrage wordt toegekend op basis van verleende diensten. De kosten hiervoor worden voldaan uit het GWRP.
Eigen vermogen begin en eind begrotingsjaar : niet van toepassing.
Vreemd vermogen begin en eind begrotingsjaar : niet van toepassing.
Begroot resultaat 2025 : niet van toepassing.
Risico’s : niet van toepassing.
Ontwikkelingen : geen bijzonderheden.
Omgevingsdienst Drenthe
Doel: De Omgevingsdienst Drenthe (voorheen RUD) voert sinds 2014 alle milieutaken uit voor de Drentse gemeenten en de provincie Drenthe. Naast vergunningverlening en toezicht voert de omgevingsdienst ook het milieu specialistisch advies uit. Met deze samenwerking wordt kennis, kwaliteit en capaciteit gebundeld. Over het beleid en de prioritering worden regionaal met alle partijen afspraken gemaakt. Voor de uitvoering wordt jaarlijks een regionaal programma gemaakt.
Vestigingsplaats: Assen.
Betrokken: alle 12 Drentse gemeenten en de provincie Drenthe.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid: een collegelid is lid van het Algemeen Bestuur en tevens voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Drenthe.
Financieel belang: jaarlijkse bijdrage voor de uitvoering van de milieutaken op basis van een vastgestelde begroting. De bijdrage van de gemeente Noordenveld voor 2026 is vastgesteld op € 1.147.939 en komt overeen met de begroting 2026.
Risico’s:
- Tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering van de Omgevingsdienst Drenthe kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd.
- Daarnaast kunnen diverse ontwikkelingen een grotere inzet vergen (vraaggerichte werkzaamheden waar we geen grip op hebben), zoals meer bouw- en sloopmeldingen (asbest), diverse klachten over bijvoorbeeld geuroverlast, laag frequent geluid, etc. Deze kosten kunnen als meerwerk worden opgevoerd.
Ontwikkelingen
- Uit de evaluatie van de GR is gebleken dat de uitvoering van de taken op basis van de oorspronkelijk vastgestelde Drentse Maat niet overeenkomt met andere Omgevingsdiensten met eenzelfde opgave. De regionale afspraken (de Drentse maat) worden daarom herijkt. Dit kan een consequentie hebben voor de gemeentelijke bijdrage.
- Er wordt gewerkt aan nieuwe huisvesting van de omgevingsdienst Drenthe. Hiervoor is een bestemmingsreserve huisvesting gevormd.
- De impact van de Omgevingswet is nog steeds niet volledig te voorspellen waardoor de Omgevingsdienst de 0- lijn van 2025 hanteert.
- Het landelijk Interbestuurlijk programma VTH zijn robuustheidscriteria vastgesteld waaraan alle Omgevingsdiensten voor 1 april 2026 aan moeten voldoen. Het ministerie heeft op basis van het plan van aanpak van de Omgevingsdienst de verwachting uitgesproken dat de OD Drenthe aan de eisen gaat voldoen.
Publiek Vervoer (PV) Groningen-Drenthe
Doel: Een optimaal, duurzaam, betaalbaar en toekomstbestendig vervoersysteem. Het is een samenwerking op het gebied van onder andere lokaal vervoer en vervoer speciaal toegespitst op doelgroepen, zoals het Wmo- en leerlingenvervoer. De samenwerking moet publiek vervoer in de toekomst betaalbaar houden, duurzamer maken en de service aan de reizigers verder verbeteren.
Vestigingsplaats: Assen.
Betrokken: Alle 22 gemeenten van Groningen en Drenthe en de provincies in de vorm van het OV-bureau Groningen Drenthe.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid: Het bestuur van de Bedrijfsvoeringsorganisatie bestaat uit een afvaardiging van de collegeleden van de deelnemers, te weten één vertegenwoordiger per deelnemer per regio (er zijn zeven regio’s) en een vertegenwoordiger van het OV-bureau. De verantwoordelijk wethouder van Noordenveld, Kirsten Ipema, vertegenwoordigt het perceel Noord/Midden-Drenthe in het bestuur. Aan het bestuur komen alle bevoegdheden toe die aan de Regeling zijn opgedragen.
Financieel belang : In de besluitvorming begin 2016 hebben colleges en het bestuur van het OV-bureau aangegeven in totaal voor de contractperiode een jaarlijks bedrag van maximaal € 800.000 op te brengen. De afgelopen jaren zijn er extra uitgaven geweest voor aanvullende opdrachten die niet in de begroting waren opgenomen. Per deelnemer is een jaarlijkse bijdrage hiervoor vastgesteld, waarbij de gemeenten een onderlinge verdeelsleutel hanteren op basis van het gemeentefonds 2015 voor de Wmo. De deelnemersbijdrage en de vervoerskosten worden betaald vanuit het Wmo-budget.
Risico’s :
- De kleine omvang van de organisatie Publiek Vervoer en de personele wisselingen maken dat er personeel moet worden ingehuurd, wat effect heeft op de financiën.
- We weten op dit moment nog niet precies welk effect de aanbesteding zal hebben op de financiën. Mogelijk zal er een aanvullende bijdrage nodig zijn.
Ontwikkelingen :
- Tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering van Publiek Vervoer kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd. De GR Publiek Vervoer Groningen Drenthe legt in haar kaderbrieven de nadruk op doorontwikkeling van het vervoerssysteem. Daarbij blijft de basis dat de daadwerkelijke uitvoering van het vervoer op orde is.
- De vervoerscontracten zijn in 2024 verlengd voor een periode van twee aaneengesloten jaren en lopen tot 1 augustus 2026.
- In het aankomende jaar zijn we bezig met de voorbereiding en implementatie van de aanbesteding.
Noordmidden-Drentse samenwerking (NMD)
NMD-samenwerking is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe, Noordenveld en Tynaarlo. De inkoopsamenwerking is een omvangrijke en structurele samenwerking. De vijf gemeenten ondersteunen en/of behandelen jaarlijks bijna 11.000 inwoners op basis van de Jeugdwet en Wmo. Door de inkoop, het contractmanagement, toezicht en kwaliteit effectief te organiseren draagt NMD-samenwerking bij aan het realiseren van duurzame en betaalbare ondersteuning voor de inwoners van de vijf gemeenten.
NV Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD)
Doel: gewaarborgde levering van water.
Vestigingsplaats: Assen.
Betrokken: provincie Drenthe en 11 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid: stemrecht in de algemene aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang: de gemeente Noordenveld bezit 72 van de 1.946 aandelen (3,7%).
Resultaat 2024: € 3,5 miljoen.
Er is van de WMD geen begroting 2026 ontvangen. Derhalve volstaan wij met het vermelden van de cijfers uit de laatst goedgekeurde jaarrekening (2024).
Risico’s: niet van toepassing.
Ontwikkelingen: de jaarrekening 2024 is op 11 juni 2025 vastgesteld.
Enexis NV
Doel: netwerkbeheer.
Vestigingsplaats: Den Bosch.
Betrokken: provincies en gemeenten bezitten de aandelen.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid: niet van toepassing.
Financieel belang: De gemeente bezit 0,0469% van de aandelen. Aangezien we nog niet over de begrote cijfers van 2026 beschikken, tonen we hieronder de financiële gegevens van Enexis t/m juni 2025:
Resultaat na belasting halverwege 2024 en halverwege 2025:
· 30-06-2024: € 122 miljoen;
· 30-06-2025: € 192 miljoen.
Risico’s: De missie en opgave hebben grote gevolgen voor de financiële positie van Enexis. Verkenningen van netbeheer NL en de individuele netbeheerders geven aan dat de energietransitie een enorme investeringsopgave en daaruit voortvloeiende kapitaalbehoefte tot gevolg heeft.
De schaarse ruimte voor netuitbreiding, complexe vergunningstrajecten en het structurele tekort aan vakmensen belemmert Enexis om meer vaart te maken in de energietransitie.
Ontwikkelingen: Eind juni heeft de ACM een nieuw concept-prioriteringskader ingesteld voor nieuwe of zwaardere aansluitingen. Hierbij krijgen partijen zoals brandweer en gezondheidszorg voorrang. Dit kader gaat in per 2026. Enexis bestudeert het nieuwe kader en de mogelijke consequenties voor Enexis en haar klanten.
Begin juli heeft de Tweede Kamer de Wet collectieve warmte (Wcw) goed gekeurd. De wet maakt landelijke uitrol van duurzame warmtenetten mogelijk, verplicht gemeenten om warmteplannen op te nemen in hun Regionale Energiestrategie en geeft netbeheerders een krachtig mandaag om projecten aan te sluiten en door te voeren.
Er heeft een wisseling in de raad van bestuur plaatsgevonden. Per 1 juni 2025 is CFO Mariëlle Vogt opgevolgd door Marjanne van Ittersum.
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Doel: behartiging van de bancaire zaken van onder meer de Nederlandse gemeenten.
Vestigingsplaats: Den Haag.
Betrokken: Nederlandse staat, provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid: stemrecht in de algemene aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang: de gemeente Noordenveld bezit 0,05% (30.771) van de aandelen.
Resultaat 2024: € 294 miljoen.
Er is van de BNG geen begroting 2025 ontvangen. Derhalve volstaan wij met het vermelden van de cijfers uit de laatst goedgekeurde jaarrekening (2024).
Risico’s: niet van toepassing.
Ontwikkelingen: De hoogte van de nettowinst is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare schatting van de nettowinst voor 2026 kan de bank daarom niet maken.